دیوارکوب

ام دی اف MDF چیست؟ ام دی اف در مقابل تخته ذرات تفاوت چیست؟

ام دی اف چیست

ام دی اف چیست

هنگام انتخاب مبلمان و طراحی داخلی منزل برای یک خانه، متریال های مختلفی در بازار وجود دارد. یکی از مواد کلیدی مورد استفاده در دکوراسیون خانه چوب جامد است. با این حال، عیب اصلی این ماده گران بودن آن است. امروزه تولیدکنندگان مبلمان به دنبال راه‌های جدیدی برای کاهش هزینه‌ها با استفاده از مواد ارزان‌تر هستند. دو ماده جایگزین مورد استفاده در دکوراسیون منزل عبارتند از ام دی اف MDF و تخته خرده چوب.

هر دو این مواد داخلی خانه از ترکیب انواع مختلفی از عناصر ساخته شده اند. این مقاله در مورد همه چیز در مورد MDF و تخته خرده چوب، از جمله تفاوت بین این دو بحث خواهد کرد با ما در سایت آماندا همراه باشید

MDF، اصطلاح طولانی – تخته فیبر با چگالی متوسط ، نوعی چوب مهندسی شده است که با استفاده از الیاف چوب ساخته می شود. الیاف چوب با استفاده از چسب به هم چسبانده می شوند و سپس در دستگاه داغی قرار می گیرند که الیاف را فشرده می کند تا یک تخته تشکیل شود. این یک ماده عالی برای دکوراسیون خانه است که ارزان است. سطح صاف تخته ام دی اف آن را به یک سطح بدون زحمت برای رنگ آمیزی و برش طرح ها تبدیل می کند. این یک ماده قوی و متراکم است که آن را به یک انتخاب عالی در طراحی های داخلی خانه تبدیل می کند. از ام دی اف برای ساخت دیوارکوب ام دی اف هم استفاده میشود.

ام دی اف برای ساخت دیوارکوب چوبی خیلی استفاده میشود.

مزایای ام دی اف

  • ام دی اف ارزان است، بنابراین برای اکثر افرادی که به دنبال مواد ارزان تری برای دکوراسیون منزل هستند، مفید است.
  • از فرآیند بازیافت برای ساخت ام دی اف استفاده می شود. از این رو سازگار با محیط زیست است.
  • سطح صاف.
  • به راحتی می توان آن را رنگ کرد.
  • پرداخت واقعی تری را ارائه می دهد.
  • مواد جامد، مسطح و متراکم
  • MDF راحت تر سوراخ می شود و بدون ایجاد آسیب برش می شود.

همچنین بخوانید:تزیین دیوار اتاق

 

معایب ام دی اف

  • ام دی اف قوی تر از چوب نیست.
  • هنگامی که ام دی اف تحت فشار قرار می گیرد، به راحتی می تواند شکافته یا ترک بخورد.
  • ام دی اف می تواند آب را سریعتر از چوب جذب کند. بنابراین، مستعد تورم و ایجاد آسیب است.
  • ام دی اف همراه با VOC حاوی اوره فرمالدئید است که می تواند برای چشم ها و ریه ها مضر باشد.
  • در هنگام تولید MDF گرد و غبار زیادی در هوا منتشر می شود که می تواند مضر باشد.

ام دی اف چیست

تخته خرده چوب چیست؟

تخته خرده چوب یکی دیگر از محصولات ارزان قیمت است که با استفاده از ضایعات چوب ساخته شده است. این از ترکیب رزین و خاک اره که گرما با هم فشرده می شود ساخته شده است. تخته خرده چوب به طور گسترده ای برای ساخت مبلمان ارزان قیمت دکوراسیون منزل استفاده می شود. همچنین به عنوان لایه زیرین برای کانترها نیز استفاده می شود. تخته خرده چوب را می توان به راحتی در داخل سوراخ کرد. با این حال، در معرض سطح معینی از پاره شدن است. لمینت یا روکش برای تکمیل سطح تخته خرده چوب استفاده می شود تا جلوه بهتری به آن ببخشد. شکل دادن و قالب گیری یک تخته خرده چوب سخت است زیرا تمایل به شکستن یا تراشه دارد.

همچنین بخوانید: تزیین دیوار برای تولد

مزایای تخته خرده چوب

  • یکی از مزایای اصلی تخته خرده چوب ارزان بودن آن در مقایسه با سایر محصولات مانند ام دی اف، چوب جامد و تخته سه لا است.
  •  سبک وزن است و به راحتی می توان آن را حمل و نقل کرد
  • در مقایسه با ام دی اف، میخ ها و پیچ ها را بهتر نگه می دارد.
  • تمیز کردن و نگهداری آسان
  • به راحتی می توان آن را سوراخ کرد، برش داد، آسیاب کرد، رنگ کرد، چسب زد و غیره.
  • این یک محصول سازگار با محیط زیست است که از ضایعات چوب مانند خاک اره، تراشه های چوب و تراشه ها ساخته شده است.
  • آنها با عیوب طبیعی مانند چوب جامد همراه نیستند.
  • تخته های خرده چوب دارای ویژگی های عایق صدا هستند و به همین دلیل است که انتخاب خوبی برای سالن ها، بلندگوها و تئاترها هستند.
  • سطح صاف و صاف این امکان را برای چسباندن آسان روکش و مواد لمینت فراهم می کند. ورقه های نازک این مواد را می توان به راحتی روی سطح چسباند تا به زیبایی آن بیافزاید.

 

معایب تخته خرده چوب

  • تخته خرده چوب در مقایسه با سایر مواد داخلی خانه مانند تخته سه لا و ام دی اف به اندازه کافی قوی نیستند. از آنجایی که استحکام کمی دارد، باید با احتیاط از آن استفاده کرد تا به راحتی آسیب ببیند.
  • تخته خرده چوب دوام کمی دارند.
  • دارای مقاومت کم در برابر رطوبت و رطوبت است. یکی از معایب قابل توجه تخته خرده چوب است. به دلیل رطوبت، تخته های خرده چوب می توانند منبسط شوند.
  • سازگار با محیط زیست نیست زیرا برخی از انواع تخته خرده چوب با استفاده از رزین تولید می شوند که می تواند برای سلامتی مضر باشد.

ام دی اف در مقابل تخته خرده چوب: تفاوت چیست؟

ام دی اف                                                                                                                   تخته خرده چوب

نگاه کن ام دی اف روکش صافی دارد زیرا از دانه های چوبی هم اندازه تشکیل شده است. تخته های خرده چوب سطح صافی ندارند زیرا از تراشه ها و تراشه های چوب تشکیل شده اند.
تراکم MDF تراکم بالاتری نسبت به تخته خرده چوب دارد. تخته های خرده چوب سطح چگالی کمتری دارند.
استحکام – قدرت MDF نسبتاً قوی تر از تخته خرده چوب است. تخته خرده چوب خیلی قوی نیست.
ماندگاری ام دی اف کاملا بادوام است. تخته خرده چوب دوام نسبتاً کمتری دارند.
وزن سنگین تر از تخته خرده چوب سبک وزن.
مرطوب مقاومت بیشتر در برابر آب مقاومت کمتر در برابر آب.
طول عمر ام دی اف می تواند تا 10 سال در شرایط مناسب باقی بماند. تخته خرده چوب می تواند تا 25 سال دوام بیاورد.
قیمت گرانتر از تخته خرده چوب ارزان تر.

 

همچنین ببینید:دیوارکوب فانتزی

 

این همه آن چیزی بود که باید در مورد مواد ام دی اف و تخته خرده چوب برای دکوراسیون منزل بدانید. هنگام انتخاب این مواد، مطمئن شوید که مواد باکیفیت و ماندگاری بالا را انتخاب کنید.

اگر به دنبال طراحی های داخلی خانه برای خانه خود هستید که از مواد ام دی اف و تخته خرده چوب استفاده کنید.

 

چیپ شدن با ام دی اف

در استرالیا، گونه ای که در درجه اول برای زنده کردن پانل های تخته فیبر با چگالی متوسط ​​استفاده می شود Radiata Pine است. پس از قطع شدن درختان، آنها را کنده می کنند و به کارخانه ام دی اف فرستاده می شوند و در آنجا فرآیند خرد کردن را طی می کنند. در اینجا سیاهه ها از طریق یک دستگاه مخصوص قرار می گیرند که می تواند از 4 تا 16 تیغه داشته باشد. اگر هر یک از تراشه های ایجاد شده بیش از حد بزرگ باشد، می توان آنها را دوباره از طریق دستگاه ارسال کرد، در حالی که تراشه های بسیار کوچک می توانند به عنوان سوخت استفاده شوند. این چیزی است که ما به آن بازیافت می گوییم!

تراشه‌های گران‌بها و با اندازه‌های عالی ما قبل از حرارت دادن یا بخار دادن به مدت دو دقیقه برای نرم شدن چوب، شسته شده و دوبار بررسی می‌شوند تا ایراد داشته باشند. سپس تراشه ها با موم به هم متصل می شوند و به یک دفیبریلاتور وارد می شوند تا فشار و دمای بالا را حفظ کنند در حالی که چوب به صورت خمیر آسیاب می شود.

مرحله بعدی در فرآیند چوب MDF ما این است که محصول وارد یک خط دمیدن می شود تا با رزین وصل شود. سپس با ورود به محفظه انبساط به سرعت خشک می شود و شروع به انبساط می کند و به یک فیبر ریز و سبک وزن می رسد که تا زمانی که در خط شکل دهی مورد نیاز باشد ذخیره می شود.

این الیاف خشک به بالای پندیستور مکیده می شود، که فیبر را به طور مساوی در حصیر زیر پخش می کند و برای چسباندن رزین و تنظیم استحکام و چگالی محصول به پرس داغ فرستاده می شود. پس از اتمام فشار دادن، MDF خنک می شود و اکنون آماده است تا برای تیم اینجا در Plyco ارسال شود!

ام دی اف سازگار با محیط زیست

تولید انبوه ام دی اف تنها در دهه 1980 آغاز شد، اما از آن زمان تاکنون گام های مهمی برای سازگاری بیشتر با محیط زیست محصول برداشته شده است. استفاده از چسب های غیر سمی در حال حاضر به طور فزاینده ای رایج شده است و استفاده از مواد خام مانند بامبو که به سرعت در حال رشد و تجدیدپذیر هستند شروع به کار کرده است، به این معنی که تولید به طور قابل توجهی تأثیر کمتری بر محیط زیست دارد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد تخته فیبر با چگالی متوسط ​​این است که هیچ گره یا حلقه ای ندارد و در مقایسه با چوب های طبیعی در هنگام برش قابل اعتمادتر است. ام دی اف نیز یک محصول ایده آل برای روکش است.

استحکام ام دی اف همراه با سهولت روکش به این معنی است که طیف وسیعی از کاربردها را دارد که می توان از آن استفاده کرد. ام دی اف به نوعی شبیه آن بچه ای است که در مدرسه می شناختید و در هر ورزش به نوعی شگفت انگیز بود! برخی از کاربردهایی که برای آن مناسب است عبارتند از کابینت، نازک کاری، قفسه بندی، مبلمان و لوازم تجاری و خانگی. MDF واقعاً فهرستی از روش های استفاده از آن دارد!

آب از پشت اردک

تخته فیبر با چگالی متوسط ​​معمولاً برای کاربردهای داخلی استفاده می شود زیرا در مقاومت در برابر رطوبت عالی نیست. با این حال، Plyco انواع MDF مقاوم در برابر رطوبت را ارائه می دهد ! این گزینه به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت ام دی اف را در هر جایی که ممکن است در معرض آب قرار گیرد، مانند آشپزخانه، لباسشویی یا حمام، اعمال کنید. ما همچنین ام دی اف ملامینه سفید را برای خرید در دسترس داریم که MDF باکیفیت ما را با سطح ملامینه تمیز و مقاوم در هر دو صورت ترکیب می کند. آخرین، اما نه کم اهمیت، ما طیف گسترده ای از ام دی اف روکش شده را داریم ! در Plyco ما 12 روکش استوک را حمل می کنیم، اما اگر روکش دیگری را دیدید که به صورت تجاری در دسترس است، آن را تهیه می کنیم و فقط برای شما اعمال می کنیم!

اگر مجبور باشید بین MDF مهندسی شده (تخته فیبر با چگالی متوسط) و چوب جامد انتخاب کنید، به نظر شما کدام نوع مبلمان بهتر است؟
اکثراً چوب جامد را انتخاب می کنند، اما آیا این انتخاب بر اساس حقایق است یا فقط یک باور رایج است؟

زمانی که ام دی اف یک محصول نوظهور بود، در مقایسه با چوب جامد خوب قدیمی دوام کمتری داشت. با این حال، پیشرفت سریع فناوری و ساخت اکنون به سطحی رسیده است که چوب مهندسی شده قابل اعتمادتر شده و هزینه کمتری دارد. به همین دلیل است که تولیدکنندگان بیشتری به چوب مهندسی شده روی می‌آورند و گرایش‌هایی مانند مبلمان با بسته‌بندی تخت سهم وسیعی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. تکامل فنی این ماده جدید منجر به ظهور مشاغل جدیدی مانند مونتاژ و تحویل بسته های تخت و کل جوامع هکرهای بسته تخت شده است.

بنابراین، آیا این بدان معناست که ام دی اف گزینه بهتری است؟ لزوماً اینطور نیست.

حقیقت این است که هر دو چوب جامد و مهندسی شده مزایا و معایب خود را دارند و هر دو می توانند کار بزرگی برای بازسازی داخلی شما انجام دهند. به همین دلیل درک مزایا و معایب چوب جامد و ام دی اف برای هر صاحب خانه، صاحبخانه، مستأجر یا حتی توسعه دهنده ملک مهم است. به همین دلیل است که اکنون وبلاگ نویس مهمان ما دیمیتری کارا تحقیقات خود را در مورد این مقایسه بحث برانگیز به اشتراک می گذارد.

اما، واقعا چوب جامد به چه معناست؟ پاسخ به همان اندازه که می تواند ساده است. اصطلاح “چوب جامد” زمانی پدیدار شد که ام دی اف برای اولین بار به عنوان جایگزین ظاهر شد. این مخفف نوع الواری است که به روش خوب قدیمی – از جنگل ها تولید می شود. مبلمان ساخته شده از چوب جامد فاقد فضاهای توخالی است و ویژگی های آن در بین گونه ها متفاوت است.

دمتری، یک تاجر مونتاژ و تحویل مبلمان، گفت: «الوار بلوط به لطیف صنوبر نیست. اگر با پیچ گوشتی خود با دقت کار نکنید ام دی اف ممکن است ترک بخورد.

 

همچنین ببینید: دیوارکوب مدرن

محبوب ترین انواع چوب جامد کدامند؟

اکالیپتوس – دارای تعدادی زیرگونه است و هر کدام مجموعه ای از نقاط ظریف خاص خود را دارد، مانند پالت، بافت و غیره. برخی از نمایندگان محبوب بلوط تاسمانی، سیاهپوست، صمغ خالدار و جارا با رنگ های مربوط به خود هستند: کرمی، قهوه ای مایل به کمرنگ. ، قهوه ای کاراملی و قرمز.

سدر – که به دلیل رنگ های خاص خود از قرمز تا صورتی شناخته شده است، دانه ای نرم اما صاف دارد و بیشتر برای مبلمان در فضای باز استفاده می شود. سدر در برابر قالب مقاوم است و قیمت بسیار خوبی دارد.

اورگان – همچنین به عنوان صنوبر داگلاس شناخته می شود، دانه ای مستقیم دارد. سبک است اما محکم

کاج – اگرچه در طراحی داخلی محبوب است، اما کاج به عنوان آسیب پذیر در برابر آفات شناخته می شود. هجوم ها نه تنها طول عمر مبلمان را کوتاه می کنند، مگر اینکه در برابر اشکالات و کپک ها درمان شوند، بلکه ممکن است زنجیره ای از واکنش ها را ایجاد کنند که به کل دارایی شما آسیب می رساند.

خاکستر – یکی از درخشان ترین انواع چوب جامد که می توانید برای مبلمان استفاده کنید. تولید کنندگان مبلمان سنتی اغلب از آن به عنوان جایگزینی برای بلوط سفید استفاده می کنند.

راش – یکی دیگر از نمایندگان انواع روشن تر چوب. بیشتر در سوئد، نروژ و دانمارک رایج است، اما بیشتر اوقات رنگ آمیزی می شود، زیرا دانه های آن کمتر دلپذیر است.

توس – محبوب ترین رنگ ها در اینجا سفید و زرد هستند. شما در نیمکره شمالی با این نوع الوار مواجه خواهید شد. به اندازه بلوط جامد نیست و به همین دلیل است که توس یک ماده عالی برای مبلمان و تخته سه لا است. این به طور گسترده توسط تولید کنندگان مبلمان بسته بندی تخت مانند IKEA استفاده می شود.

ماهاگونی – به خاطر رنگ های قرمز زیبای آن محبوبیت دارد. نجارها آن را به دلیل سختی متوسط ​​آن ترجیح می دهند. متاسفانه به دلیل استفاده بیش از حد، امروزه عرضه کمیاب شده است.

افرا – شما می توانید با زیرگونه های نرم و سخت روبرو شوید. اولین مورد برای پالت ها، ظروف بسته بندی، جعبه های حمل و نقل و غیره استفاده می شود، زیرا دوام کمتری دارد.

بلوط – بدون شک یکی از پرکاربردترین انواع چوب جامد برای مبلمان در طراحی داخلی مدرن است. این در دو نوع قرمز آمریکایی و سفید اروپایی وجود دارد. همراه با سدر و بلوط سفید در میان معدود مقاوم ترین ها در برابر رطوبت است، به همین دلیل است که بلوط به طور گسترده ای برای آلاچیق، آلاچیق و سایر موجودی در فضای باز استفاده می شود.

ساج – به دلیل کیفیت بالا و برچسب گران قیمتش معروف است. در کشورهایی مانند ویتنام، فیلیپین، تایلند و میانمار رشد می کند. به عنوان یک ماده، ساج یکی از بهترین ها برای ساخت قایق، قایق و گلابی ماهیگیر است. رنگ روشنی دارد که از طلایی تا قهوه ای متغیر است.

گردو – در ایالات متحده محبوب ترین است. دارای رنگ قهوه ای زیبا و بافت زیبایی است. با کیفیت عالی قیمت فوق العاده ای دارد. اغلب برای مبلمان سنتی و کابینت آشپزخانه استفاده می شود.

مزایای چوب طبیعی چیست؟
1. چوب جامد بادوام است و در دراز مدت برای شما دوام می آورد. الوارهای جنگلی بسیار محکم هستند و ثابت شده است که یک ایده خاص برای گذراندن آزمون زمان است. در طول زمان از آن برای ساخت خانه ها، پل ها و سایر زیرساخت ها استفاده می شد. اکنون فناوری‌ها پیشرفت کرده‌اند و هنوز از چوب جامد برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. اگر یک پل چوبی بتواند بار زمان را تحمل کند، تصور کنید یک میز جامد چقدر برای شما دوام می آورد؟

2. چوب جامد به سادگی زیبا به نظر می رسد. مهم نیست که یک بسته تخت را چقدر خوب رنگ کنید، ظاهر چوب واقعی همیشه برنده جایزه خواهد بود. ظاهر دلپذیر بافت طبیعی به قدری مطلوب است که بسیاری از تولیدکنندگان ام دی اف را شبیه آن می فروشند. بیشترین تقاضا عبارتند از بلوط سفید، گردو، چوب ساج و چوب ماهون و پس از آن بلوط قرمز، اورگون و زبان گنجشک. یک مثال خوب می تواند مبلمان شیک و شیک مد روز باشد. طرفداران شابی ام دی اف را دوست ندارند و معمولاً مایلند قیمت چوب جامد واقعی را تحمل کنند.

3. فضای داخلی غنی از چوب جامد می تواند ارزش ملک شما را افزایش دهد. یک کمد لباس زیبا، میز، مبل سنتی یا حتی یک قفسه کتاب محکم می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر ارزش کلی خانه شما یا ارزش خانه ای که می خواهید بخرید داشته باشد. برخلاف پک های مسطح آماده مونتاژ، واحدهای جامد یک سرمایه گذاری در نظر گرفته می شوند. از یک فروشنده باتجربه املاک، توسعه دهنده املاک یا حتی یک صاحبخانه بپرسید. به دلیل زیبایی و دوام چشمگیر، مبلمان چوب جامد در هنگام فروش یا اجاره تفاوت ایجاد می کند.

4. مبلمان از چوب طبیعی می تواند در اشکال و سبک های مختلف باشد. واحدهای ساخته شده از چوب جامد به اندازه بسته های مسطح قابل تنظیم نیستند، اما طراحان همیشه می توانند قطعه ای را برای مطابقت با روندهای داخلی پیدا کنند. اگر نمی توانید مدل دقیق مورد نظر خود را پیدا کنید، همیشه می توانید یک نجار استخدام کنید و یک واحد سفارشی سفارش دهید. کار با اکثر انواع چوب جامد نسبتاً آسان است، که امکان استفاده از آنها را برای پروژه های سفارشی و حتی DIY فراهم می کند.

معایب چوب جامد چیست؟
1. رطوبت می تواند یک مسئله باشد. اگر دستگاه شما روکش مناسبی برای آب بندی مناسب داشته باشد، لزوماً مشکلی نیست، اما اگر به طور تصادفی به سطح آسیب وارد کنید، ممکن است خطرآفرین باشد. اگر به میز، کمد لباس، قفسه کتاب یا غیره ضربه بزنید یا خراش دهید، ممکن است این اتفاق بیفتد .

2. چوب جامد در برابر گرما و سرما آسیب پذیر است. تغییرات سریع دما و رطوبت می تواند تأثیر مخربی بر مبلمان ساخته شده از چوب جامد داشته باشد. علیرغم پیشرفت‌های فناوری و تولید پیشرفته، دامنه‌ها باعث انقباض یا انبساط چوب می‌شوند. این نه تنها بر ظاهر آن تأثیر می گذارد، بلکه بر یکپارچگی کلی آن نیز تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که شما نباید موجودی چوبی در فضای باز را در معرض شب های سرد زمستان و روزهای گرم تابستان بگذارید. همه چیز را در یک سوله باغ، گاراژ خود قرار دهید یا به سادگی آن را در سایه قرار دهید.

3. چوب جامد می تواند قربانی موریانه ها، کرم های چوبی و سایر هجوم آفات شود. بهترین راه برای کاهش خطر آلودگی، درمان شیمیایی مناسب است. فرقی نمی کند که واحدهای از قبل ساخته شده را بخرید یا می خواهید مبلمان سفارشی را سفارش دهید. مطمئن شوید که دستگاه دارای روکش استاندارد است یا در غیر این صورت ممکن است سرمایه گذاری شما در خطر باشد.

کرم‌های چوبی، anobiidae (سوسک دیده‌بان مرگ و سوسک معمولی مبلمان)، bostrichidae (سوسک‌های پست پودری دروغین، سوسک‌های پست‌پوست)، سوسک‌های شاخ دراز (خورنده خانه‌های قدیمی، سوسک‌های شاخ بلند خانه؛ سوسک‌های شاخ بلند آنوپلوفورا معروف به fera، اسکله‌خوار، پوست درخت، پوست درختان) زنبورهای نجار، مورچه های نجار و زنبورهای چوبی بیشترین شیوع را دارند.

به خاطر داشته باشید که حتی خلاص شدن از شر کرم چوب به تنهایی یک نبرد سنگین است! تصور کنید که باید همزمان با دو، سه یا چند آفت مقابله کنید! پایان را بررسی کنید! همیشه!

4. برچسب قیمت می تواند سنگین باشد. در حالی که همه انواع چوب جامد گران نیستند، اکثر آنها گران هستند. گونه هایی مانند بلوط سفید و گردو و گیلاس مطمئناً هزینه زیادی برای شما خواهند داشت، ناگفته نماند که سایر گونه هایی مانند ساج و ماهون کمیاب هستند. به طور کلی، قیمت به دوام، زیبایی و در دسترس بودن بستگی دارد.

مزایا و معایب تخته فیبر با چگالی متوسط ​​(MDF)
در تئوری، این ماده ای است که از بقایای بازیافت شده از زمان برش چوب جامد تشکیل شده است – الیاف و رزین که همه با موم مخلوط شده اند. از نظر قوام، ام دی اف فشرده تر از تخته سه لا است (اما نه زمانی که در ابتدا به عنوان یک محصول ارائه شد). چند سال پیش، MDF از دوام کمتری نسبت به چوب جامد برخوردار بود، اما فناوری و ساخت پیشرفته‌تر است و تخته‌های MDF سطح بالا به اندازه چوب طبیعی بادوام هستند. طبقات مختلف چوب مهندسی شده بر اساس اندازه تخته، قوام آن، نوع چسب و البته نوع الیاف استفاده شده است.

ام دی اف چه مزایایی دارد؟

1. ام دی اف هم به سختی خم می شود و هم ترک می خورد. اگرچه ام دی اف از نظر فنی از چوب ساخته شده است، اما ساختار آن کاملاً متفاوت است. اگر بخواهید یک تخته ام دی اف را خم کنید، ترجیح می دهد آن را قاپیده و سپس پیچ و تاب دهد. به همین دلیل است که چوب مهندسی شده بر خلاف حریف خود دارای مزیت انعطاف پذیری در برابر رطوبت است. البته، اگر آن را در آب فرو کنید، دیر یا زود تخته تسلیم آسیب می شود. اما اگر آن را در معرض رطوبت هوا قرار دهید، قطعه به طور کلی منبسط و منقبض می شود در حالی که یکپارچگی و شکل کلی آن دست نخورده باقی می ماند.

2. ام دی اف مقرون به صرفه تر و تهیه آسان تر است. معمولا تخته های ام دی اف قیمت پایین تری نسبت به چوب طبیعی دارند. البته، اگر ام دی اف های سطح بالا را با برخی از انواع چوب های ارزان قیمت تر مقایسه کنید، چند استثنا وجود دارد. یکی دیگر از مزایای بزرگ چوب مهندسی این واقعیت است که می توانید آن را راحت تر از چوب افرا یا بلوط سفید پیدا کنید، به خصوص اگر به اندازه خاصی نیاز دارید.

3. ام دی اف رنگ آمیزی و آب بندی راحت تری دارد. برخلاف چوب جامد، چوب مهندسی شده فاقد دانه یا بافت خاصی است. این بدان معنی است که بدون نگرانی در مورد ظاهر یا در بدترین حالت – گره ها، سنباده زدن و پرکردن آن آسان تر است.

4. ام دی اف بهترین برای کابینت است. مزایای چوب مهندسی شده برای درب کابینت غیر قابل انکار است. انعطاف‌پذیری تولید به طراحان داخلی این امکان را می‌دهد که بین طرح‌های با صفحه تخت، جزئی، کاملاً روکش شده، درونی، سبک یورو و طرح‌های برجسته انتخاب کنند. بسیاری از انواع ام دی اف مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند که برای مبلمان آشپزخانه و حمام بسیار مهم است.

معایب ام دی اف چیست؟

1. چوب مهندسی شده به راحتی آسیب می بیند. یکی از تفاوت های اصلی بین چوب جامد و مهندسی شده، سطح آن است. سطح خارجی ام دی اف عملاً مانند هسته آن است، اما بیش از حد فشرده شده است تا بتواند به عنوان درزگیر عمل کند. اگر سعی کنید آن را سمباده بزنید، به هسته فیبر واکس شده می رسید و در نتیجه به یکپارچگی کلی تخته لطمه می زند. رنگ آمیزی مجدد واحدهای بسته تخت نیاز به رویکردی ملایم و ظریف دارد. برخلاف چوب جامد که کمی سنباده زدن می تواند فرورفتگی ها و خراش ها را پنهان کند، آسیب روی ام دی اف دائمی است.

2. ام دی اف سنگین تر است. بسیاری به اشتباه تصور می کنند که چوب جامد سنگین تر است، اما حقیقت این است که ام دی اف وزن بیشتری دارد. این دلیل اصلی است که چیدمان یک آشپزخانه مسطح به لنگرها و تکیه گاه بیشتری نیاز دارد، مخصوصاً هنگام نصب کمدهای دیواری و قفسه بندی. همچنین به همین دلیل است که بسیاری از طراحان مبلمان فقط درهای کابینت را ام دی اف رها می کنند و بقیه را از چوب جامد طراحی می کنند.

3. ام دی اف در برابر گرمای شدید آسیب پذیر است به یاد داشته باشید که چوب مهندسی شده از موم و/یا ترکیبات رزین مانند ساخته شده است. به همین دلیل است که نباید واحدهای ام دی اف را در مجاورت بخاری، رادیاتور، شومینه، اجاق گاز، اجاق گاز و همچنین در تابستان گرم بیرون بگذارید.

4. ام دی اف نمی تواند وزن بیش از حد را تحمل کند. اگر چه چوب مهندسی شده به طور گسترده برای طیف وسیعی از واحدها مانند کمد لباس، قفسه کتاب، کابینت آشپزخانه و غیره استفاده می شود، اگر وزن زیادی بر روی تخته های ام دی اف وارد کنید که برای حفظ چنین وسایلی طراحی نشده اند، ممکن است به سادگی دچار افتادگی شوند. یک راه حل هوشمندانه ترکیب استفاده از چوب جامد و ام دی اف برای پشتیبانی بیشتر است.

نتیجه گیری: چوب جامد بهتر است یا ام دی اف؟

همانطور که قبلاً متوجه شده اید – در اینجا یک برنده واقعی نیست. اگر در حال انجام بازسازی آشپزخانه هستید، ام دی اف ممکن است انتخاب بهتری برای شما باشد زیرا امکان کنترل بیشتر ظاهر و طراحی را فراهم می کند. اما اگر می خواهید یک کمد لباس بزرگ و محکم برای پشتیبانی از یک تن لباس داشته باشید، قفسه ها قطعا باید از چوب جامد باشند. الوار طبیعی نیز انتخاب مطلوبی برای طرفداران مبلمان و طرح‌های سنتی است که تا زمانی که پروژه‌های رویایی‌شان محقق شود، تمایل بیشتری به خرج می‌دهند. در حالی که هر دو چوب مهندسی شده و طبیعی مجموعه ای از مزایا و معایب خاص خود را دارند، انتخاب شما به نیازها و نیازهای خاص شما بستگی دارد. این موارد ممکن است از جذابیت بصری گرفته تا بودجه، شکل، اندازه و مکان شما متفاوت باشد.

بازار محصولات چوبی مهندسی شده که برای ساخت مبلمان و سایر اقلام استفاده می شود شامل تخته سه لا، تخته خرده چوب، تخته رشته ای، تخته فیبر با چگالی متوسط ​​و غیره است. چوب مهندسی شده که در اینجا مورد بحث قرار می گیرد، ام دی اف است. سوال اساسی این است که ام دی اف چیست؟ تخته فیبر با چگالی متوسط ​​یا MDF پانل تختی است که با چسباندن الیاف چوبی ارگانیک با رزین و موم با فرآیندی که از دما و فشار بالا استفاده می‌کند، تولید می‌شود.

بنابراین، پاسخ به این سوال که تخته ام دی اف چیست، این است که پانل چوبی مهندسی شده متراکم است که به عنوان مصالح ساختمانی برای خانه ها و املاک تجاری مانند مبلمان و کفپوش استفاده می شود.

 

تخته های ام دی اف از چه چیزی ساخته شده اند؟

ترکیب اصلی ام دی اف الیاف چوبی است. سوال رایج این است که الیاف چوب ام دی اف چیست؟ الیاف چوب ام دی اف را می توان از هر گونه چوب یا بقایای چوب و ضایعات کشاورزی مانند خاک اره یا براده های چوب به دست آورد. الیاف چوب اکالیپتوس معمولاً برای ایجاد ویژگی های مقاومت در برابر رطوبت به تخته های ام دی اف استفاده می شود. الیاف چوب قبل از استفاده برای ساخت تخته ها آبگیری می شوند.

چسب یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده تخته های ام دی اف است. چسب مورد استفاده برای چسباندن الیاف یک رزین مصنوعی است. رزین مصنوعی رایج مورد استفاده اوره فرمالدئید است. جدا از چسب، موم پارافین و ماده نگهدارنده نیز در تخته ام دی اف وجود دارد. موم پارافین یا به صورت ذوب شده یا به صورت محلول در روح معدنی اضافه می شود. یک ماده نگهدارنده در مرحله اختلاط چسب اضافه می شود. نگهدارنده می تواند تری کلروفنل یا پنتاکلرات سدیم باشد.

روند چیست؟

الیاف چوبی با رزین و موم مخلوط می شوند. سپس مخلوط تا دمای بسیار بالا گرم می شود و فشار داده می شود تا تخته ام دی اف تشکیل شود. تکنولوژی مدرن مورد استفاده برای این فرآیند تضمین می کند که تراکم تخته ام دی اف یکنواخت است. این فناوری همچنین تضمین می‌کند که مشکلاتی مانند گره‌ها، پیچ‌خوردگی‌ها، حفره‌های هوا، عیوب اتصال و مشکلات دانه‌بندی همگی از روی تخته‌های MDF حذف می‌شوند.

ماشین‌ها در نهایت پانل‌ها را سنباده می‌زنند تا سطح بسیار صافی به آن‌ها بدهد. سطح صاف آنها را برای حکاکی، نقاشی، لاک زدن، روکش کاری و غیره ایده آل می کند. سپس پانل ها به ابعاد مشخص بریده می شوند.

موارد استفاده از تخته ام دی اف
اگر می دانید که ام دی اف برای چه مواردی استفاده می شود، نکات زیر شما را روشن می کند.

مورد استفاده در ساخت مبلمان اقتصادی – از تخته ام دی اف برای ساخت انواع مبلمان ارزان قیمت مانند قفسه کتاب، مراکز تفریحی و غیره استفاده می شود و در ساخت مبلمان پیش ساخته نیز کاربرد دارد. ام دی اف هزینه ساخت مبلمان را کاهش می دهد زیرا به صرفه است و به راحتی تولید می شود.
به راحتی قابل حمل و نقل – تخته های ام دی اف سبک که وزن کمتری نسبت به تخته های ام دی اف معمولی دارند برای ساخت وسایلی که نیاز به جابجایی منظم دارند استفاده می شود. اینها شامل خانه های متحرک، غرفه های نمایشگاهی، مجموعه تئاتر و غیره است.
مناسب برای ساخت کابینت – تخته ام دی اف معمولا برای ساخت کابینت های داخلی در خانه هایی مانند کابینت آشپزخانه و قفسه بندی استفاده می شود. لمینت های چوبی معمولاً برای ایجاد ظاهر چوبی طبیعی به کابینت های ساخته شده از ام دی اف استفاده می شوند.
انعطاف پذیری – تخته های ام دی اف انعطاف پذیر را می توان به راحتی خم یا منحنی کرد و به هر شکل دلخواه رسید. چنین تخته های ام دی اف برای ساختن چیزهایی که به منحنی ها یا شیب های قابل توجهی نیاز دارند استفاده می شود.
آتش زائد – آنها خاصیت ضد حریق دارند. به همین دلیل است که تخته های ام دی اف به طور گسترده در ساخت ساختمان های تجاری مانند دفاتر و مغازه ها استفاده می شود که باید استانداردهای ایمنی خاصی را رعایت کنند. از تخته های ام دی اف در ساخت منازل برای محافظت در برابر آتش نیز استفاده می شود.
مقاوم در برابر رطوبت – تخته های ام دی اف از نوع خاصی از رزین ساخته شده اند که مقاومت در برابر رطوبت را فراهم می کند. از چنین تخته های ام دی اف برای ساخت کفپوش، مبلمان و یا انواع دیگر وسایل مورد استفاده در محیط های مرطوب مانند آشپزخانه یا حمام استفاده می شود. آنها همچنین می توانند به عنوان مانع بخار برای جلوگیری از اتلاف گرما در خانه ها استفاده شوند.
انتخاب عالی برای پشت بام – ام دی اف همچنین یک ماده سقفی عالی است و برای ساختن پشتی برای زونا سقف ها استفاده می شود.
برای مصارف خارجی عالی است – پانل های ام دی اف ساخته شده از چوب، رزین های فنولیک، بورات روی و دافع آب برای استفاده خارجی مناسب هستند. چنین پانل های ام دی اف حاوی اوره فرمالدئید نیستند. آنها در برابر رطوبت، پوسیدگی و موریانه ها مقاوم هستند و به طور گسترده برای ساخت درهای خارجی ، تابلوها و سایر محصولات معماری در فضای باز استفاده می شوند.
می تواند عایق صدا باشد – ام دی اف دارای خواص عایق صدا است. از این رو برای ساخت محفظه های بلندگو، دیوارهای اتاق های رسانه و ساختمان های آپارتمانی و زیرسازی کف برای جلوگیری از عبور صدا از کف استفاده می شود.
مورد استفاده در ساخت پانل های قفسه – پانل های ام دی اف که برای اهداف نمایشی طراحی شده اند برای ایمن کردن قفسه های نمایش محصولات در فروشگاه های خرده فروشی استفاده می شود. چنین پانل هایی دارای شیارهای عمیق هست

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *